dijous, 27 de maig del 2010

Lluitant per un món lliure de polio

Esteve A, Fernández A, Llobet M, Rubio T, Valmaseda A


Davant l’èxit de l’eradicació de la verola el 1979, l’any 1988 es va iniciar el programa Global Polio Erradiaction Initiative amb l’objectiu de finalitzar la lluita contra el poliovirus l’any 2000. Tot i així, la campanya s’ha allargat més del que es preveia i avui dia es continua lluitant per a la seva eradicació.


Per què eradicar la poliomielitis?

La poliomielitis és una malaltia causada per l’Enterovirus poliovirus, comunament anomenat virus de la polio o poliovirus, que afecta preferentment a les motoneurones de l’asta de la medul·la espinal i/o del tronc cerebral en nens menors de 5 anys. La infecció primària es caracteritza per afectar la mucosa gastrointestinal, presentar símptomes gripals i, després, un cop arriba al sistema nerviós (SN), causar febre alta, miàlgia i anorèxia, entre d’altres. No obstant, un 95% dels individus infectats són asimptomàtics i un 1% desenvolupa debilitat flàccida i paràlisi espinal amb predominança asimètrica al membre inferior. En alguns casos pot donar lloc a problemes respiratoris per afectació bulbar i produir la mort per fallida respiratòria. En el 80% dels casos, anys després es dóna el Síndrome Post-Polio (PPS), comportant problemes ortopèdics i neurològics i insuficiència respiratòria. Encara que s’estan desenvolupant antivirals, no es disposa de cap tractament que reverteixi la malaltia: d’aquí la importància de la prevenció. [1][2][3]



Abans del 1988 la poliomielitis era present a tot el món, amb més de 350.000 nous casos cada any. Per tal de reduir la seva incidència es va optar per eradicar la transmissió del poliovirus per, en un futur, deixar d’immunitzar a la població. Això suposaria un estalvi mundial de 1.500 milions de dòlars americans anuals. La vacunació de la població mundial menor de 5 anys ha permès una reducció del 98% dels casos en 21 anys de campanya (1606 casos el 2009).

En ser una malaltia que afectava a nivell mundial, el projecte va ser recolzat i subvencionat per la World Health Organization (WHO), Rotary International, US Centers for Disease Control and Prevention (CDC), UNICEF, Bill & Melinda Gates Fundation, altres ONGs i empreses privades i pels governs dels països afectats per poliomielitis. Tot i així, els objectius marcats pel 2000 no es van assolir, ja que Europa no estava lliure de poliovirus i hi havia països d’Àfrica i Àsia on es considerava endèmic. Des d’aleshores s’ha aconseguit reduir a 4 el nombre de països on la malaltia és endèmica. Actualment s’estan duent a terme campanyes exhaustives a nivell econòmic i humà en aquestes regions. [5]


Per què es pot eradicar la poliomielitis?

El virus de la polio, de la família Picornaviridiae, està constituït per una càpside petita (20-30nm de diàmetre) de simetria icosaèdrica i sense embolcall lipídic, que engloba ssRNA amb polaritat positiva (d’unes 7,4Kb). Presenta una alta taxa de mutació, característica dels virus d’RNA, que es tradueix en una gran diversitat antigènica; de fet, existeixen 3 serotips virals prevalents: wild poliovirus type 1 (WPV1), type 2 (WPV2) i type 3 (WPV3), sent tots tres molt infecciosos i el primer el més comú arreu del món. [6]


Es tracta d’un paràsit obligat d’humans, entre els que es transmet predominantment via oral-fecal. Infecta les cèl·lules que expressen el receptor CD155 o poliovirus receptor (PVR), present en cèl·lules del sistema immunitari o del SN central. [7][8]

Es considera que aquest virus és eradicable per causar una simptomatologia aguda fàcilment recognoscible, no tenir reservori extern a l’ésser humà i no presentar resistència a condicions externes. A més a més, l’eradicació és factible perquè existeixen dues vacunes: la inactivated polio vaccine (IPV), desenvolupada per Jonas Salk (1955); i la oral polio vaccine (OPV), desenvolupada per Albert Sabin (1963). Ambdues s’han d’administrar en múltiples dosis per ser efectives, però la OPV és més emprada perquè presenta més avantatges. Tanmateix, a llarg termini, el virus atenuat que conté és genèticament inestable i pot acumular mutacions que reactivin la seva neurovirulència, donant lloc als vaccine-derived polioviruses (VDPVs), que poden causar nous brots epidèmics. [3][4]




Quina és la situació actual i les perspectives futures?

Actualment, l’eradicació es troba estancada perquè han aparegut nous casos a països considerats lliures de poliovirus i perquè no s’ha aconseguit reduir el nombre de països on és endèmica. Per aquest motiu, s’han de mantenir i ampliar les campanyes de vacunació (nova campanya intensiva 2010-2012). [9]




En el mapa es distingeixen quatre països on la transmissió del polivirus mai ha estat interrompuda i, per tant, es considera que hi és endèmica:

- El 2009 Nigèria va presentar 388 casos dels 1606 registrats arreu del món (24%). Tot i això, moltes famílies es neguen a vacunar els infants al·legant motius ètico-religiosos o per l’existència de rumors sobre que la vacuna conté el virus VIH i causa infertilitat. Per això, ha sorgit la iniciativa de parlar amb polítics i líders espirituals del país perquè col·laborin en conscienciar la població.[10]

- A l’Índia (46% dels casos el 2009) no s’entén la necessitat de rebre més d’una dosi de vacuna i sospita que hi ha motivacions ocultes rere la campanya, com ara desviar l’atenció d’altres problemes i malalties que aguaiten el país. També es va estendre el rumor que causa infertilitat, és perjudicial i ineficaç. [11]

- Fins ara, a Pakistan (6% dels casos el 2009) la vacuna era administrada per persones alienes a la comunitat o equips formats únicament per homes que provocaven la reticència de les dones a vacunar els seus fills. A això se sumen els conflictes armats i la inaccessibilitat geogràfica. [11]

- A Afganistan (2% dels casos el 2009) s’està fent un gran esforç humanitari, tot i tractar-se d’un país insegur. [6][12]



Finalment, volem plantejar una sèrie de temes controvertits:

Per començar, no està clar quan s’ha d’aturar la immunització: es considera que l’absència de poliovirus durant 3 anys de màxima vigilància certifica l’eradicació, però el tema que genera més debat és la manca d’estudis sobre la supervivència del virus en permafrost i aigües residuals i el seu manteniment en laboratoris d’alta seguretat.[4][13]

Una altra qüestió preocupant és el possible augment dels casos de poliomielitis si s’atura la immunització sense arribar a l’eradicació o si, havent-se eradicat el WPV, els VDPVs generessin brots epidèmics en la població no immunitzada. Per aturar-ne la transmissió, caldria l’ús d’OVP que alhora, acabaria donant lloc a més VDPVs. Aquesta situació s’anomena “la paradoxa de la polio”. [14][3]



A més a més...

Us recomanem aquests mapes que mostren la progressió de la campanya de vacunació fins el 2003: http://www.who.int/features/2004/en/gallery1_popup.htm [15]

Per últim, us aconsellem el reconegut documental “The Final Inch”, de Irene Taylor Brodsky, sobre les dificultats de dur a terme aquesta campanya a l’Índia: http://poliocyl.blogspot.com/2009/04/final-inch-part1-en-espanol-por-sutus.html

Referències:

[1] Trojan DA, Cashman NR. Post-poliomyelitis syndrome. Muscle Nerve. 2005 Jan;31(1):6-19.

[2] Elrod LM, Jabben M, Oswald G, Szirony GM. Vocational implications of post-polio syndrome. Work. 2005;25(2):155-61.

[3] Heinsbroek E, Ruitenberg EJ. The global introduction of inactivated polio vaccine can circumvent the oral polio vaccine paradox. Elsevier. 2010; 28: 3778-3783.

[4] Chumakov K, Ehrenfeld E, Wimmer E, Agol VI. Vaccination against polio should not be stopped. Nature Reviews. 2007; 5: 952-957.

[5] World Health Organization. Weekly epidemiological record. Distribution and geographical location of wild poliovirus cases worldwide, 2009. 2010; 20: 178-184.

[6] U.S. Department of health and human services. Centers fos Disease Control and Prevention. Morbidity and Mortality Weekly report. Progress Toward Interruption of Wild Poliovirus Transmission Worldwide. 2010; 59: 545-546.

[7] Ingraham L. Introduction to microbiology. 2a edició. Pacific Grove : Brooks/Cole; 2000.

[8] Iwasaki A, Reinhold W, Mueller S, Linehan M, Nomoto A, Wimmer E. Immunofluorescence Analysis of Poliovirus Receptor Expression in Peyer’s Patches of Humans, Primates and CD155 Transgenic Mice: Implications for Poliovirus Infection. The journal of infectious diseases. 2002; 186: 585-592.

[9] World Health Organization. Weekly epidemiological record. 2010; 1-2: (85) 1-12.

[10] World Health Organization. Weekly epidemiological record. 2009; 43: (84) 445-452.

[11] Obregón R, Chitnis K. Achieving polio eradication: a review of health communication evidence and lessons learned in India and Pakistan. Bull World Health Organ 2009; 87: 624-630.

[12] World Health Organization. Weekly epidemiological record. 2010; 11: (85) 93-108.

[13] Aylward RB,Hull HF,Cochi SL, Sutter RW, Olivé JM i Melgaard B. La erradicación de enfermedades como estrategia de salud pública: el caso de la erradicación de la poliomielitis. Bulletin of the World Health Organization. 2000, 78 (3): 285–297.

[14] Editorial Nature Reviews. Eradicating infectious diseases in 2010. 2010; 8: 2-3.

[15] World Health Organization (seu web). Nacions Unides: WHO; 2004 [accés: 21 de Maig del 2010]. Polio eradication: now more than ever, stop polio forever [2]. Disponible a: http://www.who.int/features/2004/polio/en/


28 comentaris:

  1. Una cosa que m'agradaria comentar (que ja em va venir al cap a classe, no és res personal :D) és que diem que la polio és erradicable perquè:
    - no té reservori no humà,
    - no sobreviu al medi molt de temps i
    - la seva infecció té una simptomatologia aguda reconeixible.
    Però també diem que el 95% dels infectats són assimptomàtics.
    Si són assimptomàtics, no els identifiquem com a malalts, no els aïllem (tampoc no cal enviar-los una illa del Pacífic, però normalment sí es prendrien mesures per evitar el contagi) i poden seguir propagant el virus, no?

    ResponElimina
  2. A aquests requisits per a l’eradicació cal afegir que existeix una vacuna efectiva des de fa dècades. El fet que la simptomatologia sigui aguda i característica, encara que només sigui en un 5% dels infectats, permet reconèixer ràpidament els focus d’infecció i fer-hi campanyes de vacunació més exhaustives.
    De fet, en el documental “The Final Inch”, s’esmenta que per cada cas simptomàtic que es troba als barris marginals de l’Índia, molt densament poblats, es calcula que hi ha 500 casos asimptomàtics més.
    Si en un període de temps de 3 anys no es troba cap cas simptomàtic, tenint en compte que és una malaltia aguda, es considera que la regió és lliure de poliovirus. Tot i així, la WHO coordina anàlisis periòdics de les aigües residuals i de tot l’entorn precisament per detectar la presència de virus i per tant la possibilitat que hi hagin casos asimptomàtics a la zona.
    Les autores del bloc

    ResponElimina
  3. Tras leer el artículo y basándome en "la paradoja de la polio" y en las ventajas e inconvenientes de cada vacuna, no veo tan claro que sea posible erradicar la polio ya que la OMS no aconseja la IPV y la OPV puede causar VDPVs.
    Además, tal y como habéis comentado, los países en los que la polio es endémica son los que más problemas ponen para realizar campañas de vacunación. Teniendo en cuenta los innumerables movimientos poblacionales actuales, si no se consigue eliminar la polio de estos lugares, ¿deberíamos seguir vacunando a la población infantil mundial indefinidamente para evitar que padeciesen esta enfermedad?

    Sara Vicente Salcidos

    ResponElimina
  4. Penso que un dels problemes més importants per a l'eradicació de la polio és, com comenteu al final de l'article, determinar quan es pot deixar d'aplicar la vacuna a la població infantil. Responent al que comentava la Sara, crec que la vacunació d'aquesta malaltia, per l'existència de casos assimptomàtics i dels VDPVs no es podria aturar al cap de tres anys de no detectar-se cap cas. Des del meu punt de vista, és un risc massa elevat, ja que no deixa de ser alarmant el fet que cada tres casos detectats, n'hi pugui haver 500 d'assimpomàtics.
    Així doncs, crec que és massa optimista considerar el 2012 com l'any per a l'eradicació de la polio.

    Joan Ribó Cabistany

    ResponElimina
  5. El que més m'ha cridat l'atenció és el fet que el virus atenuat present en la vacuna OPV pugui veure reactivada la seva virulència, ja que això conduiria a l'aparició de nous brots epidèmics i, per tant, resultaria encara més difícil eradicar la polio i deixar d'immunitzar als individus. caldria plantejar-se si la pròpia vacuna, com hem comentat a classe, pot suposar un risc afegit i no la solució definitiva a la malaltia.

    D’altra banda considero que tots els esforços que es destinin a la eradicació de la polio, ja sigui desenvolupant noves vacunes o fent campanyes de conscienciació de la societat, no seran envà.

    Neus Solé Morata

    ResponElimina
  6. Crec que és necessari que no s’aturi la immunització en països on la polio és endèmica ja que encara que la OVP tingui riscos és la única via de la que disposem actualment per tal d’aturar la polio.
    La WHO ha publicat recentment que aproximadament el 30% de les persones que han estat immunitzades amb la OPV han desenvolupat VDPVs més virulents que han afectat a la població no immunitzada. Tot i que això sembli desesperançador, la WHO assegura que durant els últims 10 anys nomes s’han detectat sis VDPVs nous i que han causat uns 60 casos nous de polio mentre que el wild poliovirus ha causat més de 100.000 casos arreu del món.
    Per tant, tot i els riscos a llarg termini de la OPV, crec que s’hauria de seguir utilitzant i desprès es podria donar IPV com a vacuna post-erradicació ja que s’ha demostrat que aquest tipus de combinació podria reduir el risc d’aparició de nous brots.

    Patricia Sanz

    ResponElimina
  7. Joan: Hi ha plantejada una campanya exhaustiva pel període 2010-2012 però no s'espera eradicar el poliovirus pel 2012. Encara no hi ha una data establerta.

    Sara i Patri: Realment sembla que la millor opció seria no deixar mai de vacunar a tots els nens, però heu pensat en la despesa que això suposaria? i a més a més, una despesa per sempre! Si mireu la vostra cartilla de vacunació veureu que us han donat unes 4 o 5 vegades la OPV.
    Per altra banda, cal tenir en compte que no només seria la vacuna, també seria imposar un estat de vigilància mundial, amb gent dedicada a enregistrar tots els possibles casos i a analitzar en tot moment l'ambient de tot el país per buscar el virus. Ho veieu factible?

    ResponElimina
  8. La majoria de problemes que s'estan donant són per les dificultats a accedir a tota la població per qüestions econòmiques, religioses...
    Jo crec que la polio és perfectament eradicable (tot i els problemes que poden donar les vacunes etc) però s'ha de fer JA. És a dir, el plantejament inicial de la OMS estava ben fet, però els problemes que han anat sorgint és el que ha fet que cada cop es pugui veure més difícil la seva eradicació. Si es continua treballant com fins ara i es duen a terme més campanyes de vacunació on és endèmica i tothom col·labora, jo confio que en un futur no gaire llunyà el món estarà lliure de polio.

    ResponElimina
  9. El fet que la immunitat de les mucoses contra el poliovirus (induïda per la OPV) sigui imperfecte, potencia que individus suposadament immunitzats i, per tant, assimptomàtics, iniciïn una transmissió oral-fecal de la infecció en qüestió. He trobat l’estudi d’un cas a l’Índia que reflecteix aquest fet.

    L’estudi examinà mostres de femta de 14.005 nens sans que estigueren en contacte amb 2.761 individus infectats per poliomielitis durant el període 2003-2008, la majoria dels quals foren correctament tractats amb OPV. Els resultats mostren que dels 14.005 nens sans estudiats, 209 presentaren els serotips virals 1 i 3 en femta. [1]

    D’altra banda, altres fonts informen que el tractament amb OPV en nens amb abscessos perinatals pot donar lloc a poliomielitis paralítica. [2]

    Com a conclusió cal dir que malgrat OPV protegeix a gran part de la població de la infecció per poliovirus, no només és incapaç de tallar en sec el cicle d’infecció d’aquest, sinó també pot provocar efectes secundaris importants; per tant, potser seria convenient que la investigació busqués noves dianes d’actuació per erradicar el poliovirus.

    Sandra Santasusagna

    [1] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20367459
    [2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20449625

    ResponElimina
  10. Me ha resultado muy interesante este artículo, pero no puedo evitar ver con cierto escepticismo la erradicación de la polio. Eso es porque, pese a no tener reservorio no-humano, la enorme mayoría de los infectados son asintomáticos, escapando fácilmente de los controles realizables, y manteniendo, así, la enfermedad latente; por no hablar de la falta de estudios de su mantenimiento en medios como el permafrost y las aguas residuales. A esto se suma la dificultad de acceder a las poblaciones afectadas, por cuestión económica y de logística, e incluso, una vez cumplidos estos requisitos, cultural. Por tanto, no veo muy probable su desaparición en un futuro cercano.

    ResponElimina
  11. Tal y como ha dicho Marta Llobet, seguir vacunando a la población indefinidamente no sería económicamente rentable, de ahí que me pregunte cómo se puede considerar factible erradicar la polio.
    Estoy de acuerdo con Sandra en que quizá la búsqueda de nuevas dianas de acción sería más esperanzador para la erradicación de esta enfermedad ya que con las medidas actuales lo veo muy difícil, por no decir casi imposible.

    Sara Vicente

    ResponElimina
  12. El virus de la polio tiene dos vacunas, las cuales han de administrarse en elevadas dosis imagino que debe suponer un coste económico elevado sobretodo en los países subdesarrollados. Además la polio tal y como mencionáis en el articulo aun persiste endémicamente en 4 países, cosa que hace más difícil su erradicación. Entonces si se deja de vacunar a la población infantil debido al coste económico sin acabar de erradicarla, ¿deberíamos tener en cuenta que podrían volver a surgir nuevos brotes?, o ¿únicamente llevar un registro de los movimientos de las personas que viven en estos países donde la polio aun es endémica?

    ResponElimina
  13. L'eradicació de la polio és un projecte molt ambiciós i costós, però no crec que impossible.
    Hem de tenir en compte que en, relativament, pocs anys s'ha aconseguit reduir un 98% dels casos de poliomielitis al món!
    A la resposta pregunta de l'Hèctor, crec que sí que s'hauria de tenir en compte que podrien tornar a sortir nous brots durant un temps prudencial després de la seva eradicació i potser sí que caldrá desenvolupar alguna estratègia diferent per a l'etapa final de l'eradicació.
    D'altra banda, tots els esforços dedicats a l'eradicació de malalties d'aquesta mena són totalment justificables (segons el meu punt de vista).

    ResponElimina
  14. Jo penso igual que alguns de vosaltres. Veig molt difícil l’erradicació total de la polio. Tot i que teòricament, sobre paper, sigui possible (per les característiques del virus que heu nombrat: falta de reservori extern, poques resistències, etc.) crec que el 95% d’infectats assimptomàtics és el que dificulta moltíssim l’eliminació de la malaltia. D’acord, els pacients que presentin símptomes seran reconeguts fàcilment i tractats, però la gran majoria no sabran que pateixen la malaltia o, com a mínim, no fins passat un temps més que suficient per haver infectat altres persones. En els països on hi hagi vacunació preventiva es podrà intentar evitar la infecció de més gent, però seguiran quedant molts llocs del món on sorgiran més casos perquè la vacunació no es realitza correctament o per la nombrada paradoxa de la polio.

    Enric Mestres Gonzalvo

    ResponElimina
  15. Tal i com s’ha dit, crec que s’hauria de fer una distinció entre el que és la prevenció de la malaltia i la completa eradicació d’aquesta. Pel que fa a la segona opció, estic d’acord amb la majoria dels meus companys, és a dir, crec que és extremadament difícil i poc probable la completa eradicació de la malaltia a nivell mundial. Personalment, jo sóc partidària de que s’hauria d’administrar la vacuna com a mesura de prevenció, ja que fins ara ha demostrat ser bastant efectiva, i no sé fins a quin punt la famosa ‘paradoxa de la polio’ podria arribar a ser un fet real, de moment són meres especulacions.

    Marta Vila Rabell.

    ResponElimina
  16. Primer de tot felicitats per l’article, trobo que el tema esta força ben exposat. Algun company a esmentat que econòmicament l’ eradicació de la Polio es quelcom impossible degut als requisits econòmics que això suposaria. No estic molt d’acord amb aquesta afirmació doncs, opino que, amb una petita part del pressupost de l’ Exercit Espanyol (http://www.mde.es/Galerias/presupuestos/Proyecto_presupuestos_2010.pdf, les xifres estan en 9,154,423 MIOLIONS €, el 0.84% del PIB) la vacunació a mes enllà de les fronteres espanyoles, segurament seria viable durant força temps. A mes, el fet de no trobar casos “anecdòtics” no implica forçosament la total eradicació d’una malaltia (per que m’entengueu recordeu el registre fòssil, el qual es considera incomplert ja per que no s’ha trobat quelcom o be perquè aquest quelcom no va fossilitzar).

    ResponElimina
  17. He llegit tots els comentaris i justament l'Àlvaro se m'ha avançat. Penso igual que ell. Estic absolutament convençut que és possible tant logísticament com econòmicament eradicar la polio. I si el que cal és vacunar tots els nens del planeta durant 50 anys per acabar amb aquesta malaltia doncs s'ha de fer. Si el que realment preocupa són els calers més val fer un pla "car" però definitiu que no pas petites inversions que a la llarga poden portar a la no eradicació en el "millor dels casos" o a una nova propagació en el pitjor.

    ResponElimina
  18. Enhorabona! Trobo que heu fet un article genial!

    La Neus diu "D’altra banda considero que tots els esforços que es destinin a la eradicació de la polio, ja sigui desenvolupant noves vacunes o fent campanyes de conscienciació de la societat, no seran envà."

    Crec que el problema és que els diners que es destinin a la polio no podran ser aprofitats per altres coses. En relació a això, ¿Creieu que és justificable gastar diners en vacunes per a gent que no es vol vacunar? Per què no es gasten els diners en la gent que es vol deixar curar?

    Perdó si me'n vaig una mica del tema, haha!

    ResponElimina
  19. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  20. Gràcies!

    Crec que en aquest cas la distinció entre gent que no vol vacunar-se i gent que sí és diferent. És a dir, no es tracta de gastar diners per uns o pels altres, no hi ha el dilema que plantejes Ulises, perquè S'HA DE VACUNAR A TOTHOM!
    Si algú no vol, doncs cal explicar-li tot el problema, totes les conseqüències de la malaltia i de si el seu fill no es vacuna; i no llençar la tovallola i anar a buscar-ne a un altre.

    ResponElimina
  21. Merci Marta per contestar.

    Ok. S'ha de vacunar a tothom. Però la meva pregunta és si val la pena donar els diners que es donen per curar la polio, si la alguna gent després es nega a deixar-se curar, i si no seria millor invertir-ho en malalties on no hi hagi aquest incovenient.

    De totes maneres, crec que és més una pregunta de Gestió de la Salut Pública, o de Bioètica que no pas de Microbiologia haha!

    ResponElimina
  22. He estat indagant sobre un factor molt important a dia d'avui sobre l'erradicació de la polio: l'aspecte econòmic. Segons el pla d'estratègia d'erradicació de la polio 2010-2012 (1), observem que el requeriment econòmic per tal de desenvolupar les 4 etapes del pla es de 2,6 billions de USD. El problema rau en que falten, segons dades oficials, 1,3 bilions per poder abastir el pla a dia d'avui (2). Per una banda, això ha provocat que en el primer terç de 2010 s'hagin anulat plans de vacunació ja establerts en paissos africans. Això, comporta un problema moral greu: actualment s'ha dissenyat aquest pla que augura bons resultats, i no s'està duent a terme per manca de recursos econòmics (3). Com a ultim apunt, esmentar que dins d'aquest pla oficial, troben innegociable la presència obligada del programa d'immunització permanent a infants, del que ja hem parlat anteriorment.

    (1) http://www.polioeradication.org/content/publications/GPEIStrategicPlanWHAVersion.13.05.2010.pdf

    (2)http://www.polioeradication.org/fundingbackground.asp

    (3)http://www.polioeradication.org/content/publications/StratPlanIntroSlidesMar10.pdf

    David Pedreño Fernández

    ResponElimina
  23. Potser sóc massa optimista, però jo no només veig fàcil l’eradicació de la polio sinó que sembla que pràcticament s’ha aconseguit, no? Amb quants altres virus o bacteris s’ha aconseguit el mateix que amb el de la polio? Crec que això ja ho hauria de saber, però les VDPVs afecten a la població vacunada també? Perquè sinó no entenc la paradoxa. La meva segona pregunta és: si apareguessin VDPDs no es podria solucionar vacunant amb l’altre tipus de vacunes, les del virus inactivat, per evitar que continués mutant el virus atenuat?
    Ah, i m’encanta l’article!
    Maria Rigau

    ResponElimina
  24. Actualment a Espanya els nens són vacunats amb la IPV als 2, 4, 6 i 15 mesos [1]. Aquí es pot fer perquè tenim un programa de vacunació amb personal qualificat i informació adient. Als països on és endèmica no es pot vacunar amb la IPV per mancances econòmiques i de personal qualificat.
    Per tant, la possible mutació del virus atenuat és el risc que s'ha d'assumir ja que és la única manera de poder arribar a vacunar a tothom utilitzant la OPV.

    [1]http://www.vacunasaep.org/padres_publico/calendario_vacunal.htm

    ResponElimina
  25. M'he oblidat de contestar-te les altres preguntes:
    - Només s'ha aconseguit eradicar el virus de la verola, però la OMS està duent a terme diferents estudis per intentar fer campanyes d'eradicació d'altres malalties.
    - I sí, els VDPVs poden afectar a la població vacunada si acumulen mutacions que fan que es reactivi la seva virulència.

    Gràcies!

    Ana Fernández

    ResponElimina
  26. Jo crec que hi ha que ser més positius envers la campanya de vacunació, al cap i a la fi les regions que han complert els objectius han assolit la erradicació, llavors crec que el problema real s'ampara més en la falta de recursos en els països on encara és endèmica.

    Però tenint en compte la dificultat de la vacunació seria necessari investigar més en alternatives, com per exemple vacunes que no facen servir virus atenuats o tanmateix tractaments farmacològics dirigits a dificultar la interacció entre el virus i el receptor CD155 o poliovirus receptor. Així doncs, una combinació de prevenció i tractament faria més viable la erradicació.

    Anselm Morell

    ResponElimina
  27. Personalment penso que el virus de la polio es un patògen suficientment perillós i greu com per erradicar-lo completament. Aleshores les dues coses que m'agradaria comentar són les següents. La primera és que casualment els països endèmics on el virus encara actua són el pakistan, la Índia, Afganistan i Nigeria. 4 Països en vies de desenvolupament. Sembla que el primer món no hi estigui gaire disposat a ajudar-los. La segona cosa és economica. Si el gast de crear moltisimes vacunes es molt elevat, per què no erradiquem el virus i així hi guanyem diners? O es que a les empreses que fan la vacuna ja els hi surt rentable?

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.